Hjälplinjen - professionellt samtalsstöd
Ibland känns livet svårt. Hjälplinjen finns för dig som befinner dig i en kris, svår livssituation, har självmordstankar och upplever psykiska besvär.
Genom Hjälplinjen kan du få prata med en rådgivare, antingen via telefon eller genom skriftlig rådgivning på nätet. Hjälp finns dygnet runt, året om.
Personerna som svarar när du kontaktar Hjälplinjen är rådgivare med utbildning och lång erfarenhet av samtalsstöd. Bland dem finns psykologer, socionomer, sjuksköterskor och beteendevetare.
Du behöver inte veta exakt vad du vill ha hjälp med. Att berätta vad du funderar på eller hur du känner är en bra start. Om det känns lättare att skriva ner dina känslor och tankar i stället för att prata kan du skriva till Hjälplinjen och få skriftlig rådgivning.
Du är alltid anonym när du pratar eller skriver med rådgivaren. Hjälplinjen har tystnadsplikt och kan inte se vem du är. Du kan därför prata tryggt, fritt och öppet om det som känns viktigt för dig.
Det kostar inget att få stöd och du kan bo varsomhelst i Sverige.
Det här vägvalet
- Sker via telefon
- Sker online
Övrigt
Stödet ges på svenska. Säg till om du behöver en tolk.
Du kan också få stöd att hantera dina svårigheter på egen hand. På hemsidan kan du hitta informationsmaterial om psykisk hälsa. Fler ämnesområden kommer att komma vartefter.
Hjälplinjen tillhör inte sjukvården och du kan inte bli patient där. Det innebär att du som använder Hjälplinjens stöd själv har ansvar för att söka vård om du behöver det.
Ansvariga för vägvalet
Region Stockholm
Hjälplinjen är en ny nationell stödlinje för psykisk hälsa och suicidprevention som drivs av Region Stockholm med stöd från Folkhälsomyndigheten.