Kvinnofridslinjen - stöd mot våld i nära relationer
Kvinnofridslinjen har öppet dygnet runt. Du kan ringa var du än bor i Sverige och linjen är öppen för alla åldrar.
Samtalet kostar ingenting, och syns inte på telefonräkningen.
Du får prata med socionomer och sjuksköterskor som är vana att möta människor i kris och svåra livssituationer. De lyssnar och ger professionellt stöd. Du kan också få veta hur du kan få mer hjälp där du bor.
Du behöver inte säga ditt namn när du ringer till Kvinnofridslinjen. Du berättar bara så mycket du själv vill. De som svarar ser inte ditt nummer.
Även du som är anhörig, vän eller kollega och har frågor är välkommen att höra av dig. Detsamma gäller dig som arbetar för personer som utsätts för våld.
Det går även bra att chatta med Kvinnofridslinjen under öppettiderna.
Det här vägvalet
- Sker via telefon
- Sker online
Övrigt
Du som inte pratar så bra svenska kan få tolk om du behöver. Tolk finns på många olika språk, men du får vänta några minuter tills tolken kommer.
Du som har en hörselskada eller nedsatt talförmåga kan ringa via Texttelefoni. Då syns samtalet på räkningen.
Kvinnofridslinjen har uppdaterat sitt telefonnummer till ett EU-gemensamt nummer, 116 016. Det tidigare numret 020-50 50 50 kommer fortsatt att gå att ringa.
Ansvariga för vägvalet
Nationellt Centrum för Kvinnofrid
Nationellt centrum för kvinnofrid, NCK, har regeringens uppdrag att höja kunskapen nationellt om mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck samt våld i samkönade relationer. NCK har även regeringens uppdrag att ge stöd till våldsutsatta.