SIP - Samordnad individuell plan
Om du behöver stöd från flera myndigheter samtidigt kan det ibland kännas rörigt att veta vem som gör vad och i vilken ordning allt ska hända. Därför finns SIP.
En SIP är en plan som gör det enklare för dig och dina myndighetskontakter att veta vem som gör vad och hur och när stödet ska ges.
Genom SIP kan du och dina närstående också vara med och planera den hjälp du ska få.
SIP kan vara bra ifall du känner att
- de som försöker hjälpa dig inte pratar med varandra
- de som försöker hjälpa dig inte känner till varandra
- de som försöker hjälpa dig skulle behöva samarbeta bättre för att kunna stötta dig på bästa sätt
- de insatser du får kommer i fel ordning
- du bollas runt mellan olika verksamheter och organisationer.
Det är kommunen och regionen där du bor som bedömer om du behöver en SIP. De har sedan ansvar för att det görs en SIP.
Berätta för den kontakt du har inom hälso-och sjukvården eller socialtjänsten att du skulle vara hjälpt av en SIP.
Någon av dina myndighetskontakter bjuder sedan in till ett möte. På mötet kommer ni fram till vem som ska göra vad, hur och när du ska få hjälp. Allt ni kommer överens om skrivs ned i en SIP-plan.
Du får också bestämma om det är fler myndigheter eller aktörer som bör vara med och se din plan, exempelvis Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen.
På 1177 kan du läsa mer om hur du ska göra för att få en SIP, hur det går till på ett SIP-möte och hur du kan förbereda dig inför mötet.
Det här vägvalet
- Sker vid fysiska träffar
- Kräver anmälan
- behöver individuell bedömning. Prata med de ansvariga för vägvalet eller med din handläggare för att få veta om det passar dig.