Arbeta som stadsdelsmamma - Stockholms stad
Under utbildningen till stadsdelsmamma får du lära dig om
- socialförsäkringssystemet
- utbildningssystemet
- arbetsmarknad
- socialtjänsten
- vården till de kvinnor du söker upp.
Efter utbildningen kan du som stadsdelsmamma utbilda och motivera andra kvinnor att söka stöd för att hitta arbete eller börja studera.
Det här vägvalet
- Sker vid fysiska träffar
- behöver individuell bedömning. Prata med de ansvariga för vägvalet eller med din handläggare för att få veta om det passar dig.
Övrigt
Kvinnor med migrationsbakgrund som är berättigade till lönesubventioner genom Arbetsförmedlingen anställs av Stockholms stad som stadsdelsmammor. Stadsdelsmammorna anställs inledande på ett år, med eventuell möjlighet för ett andra år vilket kan vara en fördel för att hinna skapa förtroende hos målgruppen och utvecklas i sin anställning.
Anställningen inleds med en skräddarsydd utbildning som anordnas av Stockholms stad med föreläsningar på teman som hur fungerar Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Hälsa och vård, bemötande, demokrati och jämställdhet, budget etc. Utbildningen ger en fördjupad kunskap i samhällets system och erbjuds två gånger per år.
Att vara stadsdelsmamma innebär att arbeta uppsökande mot andra kvinnor i sitt eget lokalområde. Syftet är att motivera andra kvinnor att söka stöd för att hitta arbete eller studier, och att ta del av de stödstrukturer som finns. Genom delade erfarenheter och delat språk ges möjlighet till att skapa förtroende och motverka missförstånd och misstro mot samhället. Stadsdelsmammor kan även erbjuda sociala träffar och praktiskt stöd med att till exempel ringa en myndighet.
Tidigare var Stadsdelsmammor ett projekt med inspiration från projektet ”kvartersmammor” från Berlin, men sedan 2021 är projektet en implementerad metod och ett uppdrag på Arbetsmarknadsförvaltningen.