Om Välfärdsguiden
Vi vill att alla människor ska hitta just det som passar dem och landa i något som känns bra. Därför jobbar vi hela tiden med att skapa tjänster och innehåll som gör det lite mindre krångligt och istället enklare att hitta rätt och fram i livet. En sådan sak vi gör är Välfärdsguiden där vårt mål är att människor ska kunna hitta anpassade förslag på nästa steg mot självständighet och välmående.
Välfärdsguiden är en smart, tillgänglig och lättanvänd digital tjänst för allas möjlighet att må bra och finna sitt goda sammanhang. Här finns information om att hitta rätt i välfärdssystemet och förslag på insatser som kan ge förutsättningar för en positiv förändring i livet.
"För allas möjlighet att må bra och finna sitt goda sammanhang."
I Välfärdsguiden hittar du idag:
Vägval
Insatser, stöd och aktiviteter som olika myndigheter, organisationer och verksamheter erbjuder. Med en avancerad filterfunktion hittar du enkelt det som passar dig.
Berättelser från livet
Människor berättar om sin livsresa genom välfärden.
Vanliga frågor
Frågor och svar om välfärden.
Så fungerar välfärden
Lättförståeliga förklaringar kring vad varje myndighet och verksamhet ansvarar för.
Hittaguiden
Ett smart frågeformulär som hjälper dig att hitta rätt innehåll i guiden utifrån din egen situation.

För vem är Välfärdsguiden?
Välfärdsguiden är för alla. Oavsett om du vill få en bättre förståelse för välfärdssystemet eller känner att något behöver förändras i ditt liv, kan Välfärdsguiden vara en lots på din väg framåt. Välfärdsguiden är även till för anhöriga och personal i den offentliga sektorn.
Här finns information om våra medlemmars tjänster samlade för bättre överblick utan att behöva söka på flera ställen eller vänta på att få träffa välfärdspersonal för att få svar på frågor.
"Vi jobbar hela tiden med att göra den så tillgänglig och användarvänlig som möjligt"
Tillgänglighet för alla
Att alla som har behov av och vill använda Välfärdsguiden, också har tillgång till och kan använda tjänsten, är en förutsättning. Därför jobbar vi hela tiden med att göra den så tillgänglig och användarvänlig som möjligt. Vi tittar på standarder för digitala tjänster och följer de riktlinjer som finns. Men framförallt jobbar vi enligt principen ”användarcentrerad design” som innebär att vi hela tiden interagerar med de som faktiskt ska använda Välfärdsguiden för att göra det till en tjänst för dem. Detta påverkar disposition, formgivning och sätt att skriva och uttrycka oss.
Framtid
Vi vidareutvecklar hela tiden Välfärdsguiden – förbättrar upplevelsen, adderar ny funktionalitet eller utforskar innovativa teknologier som exempelvis användandet av artificiell intelligens. Allt för att kunna erbjuda en så komplett och passande tjänst som möjligt.
Insatskatalogen/Vägval
Insatskatalogen håller på att flytta in i Välfärdsguiden (under fliken Vägval). Insatskatalogen är en digital katalog där man kan söka information om runt 1400 insatser från närmare 70 kommuner runt om i landet. Drygt 20 samordningsförbund är medlemmar i verktyget just nu och fler är intresserade av att ansluta sig. När samtliga av Insatskatalogens deltagande samordningsförbund har migrerat över till Välfärdsguiden, kommer vi att stänga ned och avsluta tjänsten Insatskatalogen.