Konsumentvägledning, budget- och skuldrådgivning
Konsumentvägledningen ger dig rådgivning och information om dina rättigheter som konsument. Du får råd om lagstiftning, och hur du kan tillvarata din rätt som konsument. Du får hjälp med att titta på avtal och villkor. Vid behov kan vi medla mellan dig och företaget.
Konsumentvägledaren kan hjälpa till med
- hjälp med att tyda avtal och lagtext
- konsumenträttigheter
- medling vid reklamation
- anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Budget- och skuldrådgivaren hjälper till att hitta lösningar på dina ekonomiska problem, bland annat genom att göra en budget, se över inkomster och utgifter, göra avbetalningsplaner eller hjälpa till med ansökan om skuldsanering.
Budget- och skuldrådgivaren kan hjälpa till med
- budgetrådgivning
- avbetalningsplaner
- skuldrådgivning
- stöd inför och under skuldsanering.
Rådgivningen kostar inget, och rådgivarna har tystnadsplikt, ingen får reda på att du sökt hjälp.
Det här vägvalet
- Sker vid fysiska träffar
- Sker via telefon
- Sker online
- Kräver tidsbokning
Övrigt
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. Ett beslut från ARN är en rekommendation om hur tvisten ska lösas. Vi lämnar ingen rådgivning och är opartiska, vilket innebär att vi varken står på konsumentens eller företagets sida.